CREËER HET ULTIEME ZEN GEVOEL IN JE BADKAMER

🌿  Je kan bv. een paar planten in je badkamer zetten.

🌿  Zorg voor zachte verlichting of ga voor een heerlijke geurkaars uit de webshop.

🌿  Zet je favoriete walvisgeluiden aan, als dit je helpt ontspannen… 

Alle producten zijn voorzien van een pompsysteem, want het is niet erg zen om de laatste beetjes uit een fles te moeten knijpen.

mooie huid
MOOIE HUID
cosmeceutical verzorging
ELIXIRS
sérum hydra lissant
GELAATSYOGA
Fraicheur et Soin
ONTSCHMINKEN
Aeriennes
LICHAAMSOLIE
HELDERE LOOK
VERZORGING EN PARFUM
PARFUM
VERZORG JE LIPPEN
LIPVERZORGING
resultaten optimaliseren
VERSTEVIGEN
NA HET STRAND OF TERUG VAN VAKANTIE
NA DE ZON
HET GEHEIM VAN EEN MOOIE DECOLLETE
DECOLLETE
Eco & Bio Schoonheidssalon Idyllies behandeling in de kijker
BESCHERMING
Bend beauty
NUTRICOSMETICA

Onze huid is een veerkrachtig orgaan, dat elke dag opnieuw verschillende interne & externe factoren (zoals pollutie, zon, stress…) moet verdragen. Daarom is het belangrijk om je huid dagelijks goed te verzorgen. Je kan je huid immers niet zomaar veranderen of een nieuwe kopen.

Met een gezonde levensstijl en een goede huidverzorging kan je verschillende huidproblemen zoals huidkanker, vroegtijdige veroudering of pigmentvlekken vermijden en je huidgezondheid verbeteren. 

1. Drink voldoende water

Iedereen weet dat water drinken belangrijk is, maar toch zijn er nog veel mensen die het niet doen. Het water dat we drinken is belangrijk voor ons lichaam, onze hersenen en onze huid. Maar we moeten al minstens 2 liter water drinken op een dag voor dat er kans is dat het naar de huid doordrinkt. Daarom is het dus goed om genoeg water drinken zodat het ook naar onze huid kan trekken voor een gehydrateerde huid, minder rimpels en een stralende teint.
Probeer alvast om 30 minuten voor elke maaltijd een groot glas water te drinken. Daarnaast kan je ook zorgen dat je altijd een 50 ml drinkbus bij je hebt en dan weet je dat je deze minstens 4x moet leegdrinken op een dag. 

2. Ga voor “echte” voeding

Je huid wordt gevoed met de stoffen die in je lichaam zitten m.a.w. alles wat je eet heeft invloed op de gezondheid van je huid! 
Ga dus voor gezonde voeding, maar ook “echte” voeding. Een goed voorbeeld zijn onbewerkte groenten & fruit, of biologische voeding. Deze zullen minder chemicaliën bevatten en zijn hierdoor rijker aan vitamines & mineralen. 

Er blijven toch enkele stoffen, zoals Omega’s, die te weinig in je lichaam aanwezig zullen zijn omdat ze niet zomaar in alle voeding zit. Om dit aan te vullen, neem je beter voedingssupplementen. Onze RENEW + PROTECT Softgels bevatten onder andere Omega 3, Omega 6 en vitamine D.
Ze gaan het huidklimaat bevorderen en een extra pluspunt dat bijna niemand heeft, is dat het ook de huid beter beschermt tegen Uv-stralen.
Ontdek alles over de voordelen van nutricosmetica hier

3. Hydrateer je huid met natuurlijke producten

We hebben het allemaal wel al eens meegemaakt dat de huid er droog uitziet of aanvoelt. Een droge huid heeft een negatieve invloed op de gezondheid ervan. Daarom is het belangrijk om deze dagelijks te hydrateren. Beter nog als je verschillende hydraterende crèmes gebruikt ‘s ochtends en ‘s avonds. Waarom? Overdag is je huid meer gericht op bescherming terwijl hij ’s nachts meer gericht is op herstelling.

We raden aan om niet zomaar iets te smeren, maar voor onze natuurlijke merken te kiezen. Zij besteden veel tijd aan onderzoek & ontwikkeling en zullen ervoor zorgen dat er geen schadelijke stoffen aanwezig zijn in hun producten. Door de natuurlijke ingrediënten zal je huid de juiste voedingsstoffen krijgen en dus gezonder zijn.
Estime & Sens, een Frans merk met biologische producten voor de huid.
Een gevuld assortiment met aangename geuren en ook hervulbare formaten.

4. Voldoende slaap 

De huid heeft voldoende nachtrust nodig. Waarom? Omdat de huid tijdens de nacht de celvernieuwing stimuleert en dus beschadigde of dode huidcellen gaat vervangen. Wanneer je te weinig slaapt, heeft de huid niet genoeg tijd om al de huidcellen te vernieuwen en zal hij sneller verouderen.
Om de celvernieuwing te stimuleren kan je gebruik maken van nachtcrèmes of serums. Serums leggen de nadruk op specifieke huidproblemen dankzij hun actieve ingrediënten. De nachtcrèmes zorgen ervoor dat de huid ook ‘s nachts gevoed wordt en het nodige heeft om de celvernieuwing te stimuleren. 

5. Beweging 

Wanneer je beweegt, en vooral tijdens het sporten, gaat je bloed sneller stromen. Het gaat je afvalstoffen afvoeren en meer zuurstof door je lichaam pompen. Die afvalstoffen hebben we niet nodig en hebben alleen maar een negatieve impact op onze huid. 
Ben je niet zo een sportbeest? Wandelen is een sport! Probeer die 10 000 stappen te zetten per dag en je zal een groot verschil zien in je mentaal welzijn, je huid en je figuur! Win-win dus!

6. Bescherm je huid tegen de zon

Je huid is ultragevoelig voor Uv-stralen. Deze stralingen beschadigen de huid niet enkel aan de oppervlakte, maar ook in de onderste huidlagen. Ze veroorzaken vroegtijdige veroudering, huidkanker, pigmentvlekken, roodheid… Daarom is het belangrijk dat je SPF smeert, niet te lang in de zon zit en kleding die de huid bedekt draagt.
Renew + Protect gaat de huid verbeteren aan de hand van 6 actieve ingrediënten. Het belangrijkste aspect dat ons product uniek maakt, is dat het de huid tot 83% beter gaat beschermen tegen Uv-stralen. (Wil je hier meer over weten? Lees dan deze klinische studie: RENEW + PROTECT: 8-weken UV klinisch onderzoek)

7. Gelaatsverzorging bij de schoonheidsspecialiste

Een goede gelaatsverzorging elke 4 à 6 weken bij Idyllies kan wonderen doen. Je huid krijg een opkikkertje, een hydratatieboost, voedende behandeling…
Aangezien je niet elke dag of week naar de specialist gaat, is het ook noodzakelijk om de verzorging van je huid thuis verder te zetten. 20% van je verzorging gebeurd bij de schoonheidsspecialiste, 80% thuis!

Met deze tips kan je al veel doen voor de gezondheid van je huid! Hoe vroeger je er aan begint, hoe minder last je zal hebben van huidveroudering! 

Aan de basis van een goede huidverzorging ligt een grondige reiniging van de huid.
Om te voorkomen dat resten van make-up, luchtvervuiling,… de poriën verstoppen is het heel belangrijk om de huid te reinigen voor je gaat slapen.
Reinig de huid ook niet te vaak en zeker niet te heet.

Gebruik best geen alkalische en agressieve reinigingsmiddelen, omdat deze de natuurlijke bescherming van je huid verwijderen. Kies dus voor hoogwaardige bio-cosmetica en was je huid met een milde reiniger.
Om er langer verfrist uit te zien, kan je regelmatig een tonic over je gezicht verstuiven. Een lotion of tonic zal ervoor zorgen dat de producten die je erna aanbrengt beter worden opgenomen.
Masseer je gezicht en hals zacht met een vochtinbrengende crème of olie.
Na een bad of douche kan je je lichaam hydrateren met een natuurlijke plantaardige olie, lotion of butter.

Door de huid te scrubben of te exfolieren, ziet je huid er jonger en frisser uit. De doorbloeding wordt gestimuleerd en dode huidcellen die de huid dof en mat maken worden verwijderd.

De bloeddoorstroming stimuleer je door veel te bewegen maar ook door massage en sauna. 
Borstel je lichaam regelmatig met een natuurharen borstel, zo verwijder je dode huidcellen en stimuleer je de onderliggende organen. Een sauna is ideaal omdat zweten wordt gestimuleerd, de huid wordt gezuiverd en sterk gereinigd.

Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen.
Vrije radicalen zijn zuurstofdeeltjes die ontstaan bij lichaamsprocessen en schade aan cellen veroorzaken. Een teveel aan vrije radicalen (oxidatieve stress), draagt bij aan een versneld verouderingsproces.

Vitamine C (Ascorbic acid) is een van de best bestudeerde cosmetische ingrediënten, die de huid écht verbetert.  

🌿  Vitamine C helpt bij de aanmaak van collageen (bindweefsel) en zorgt dat je huid zijn stevigheid behoudt.

🌿  Vitamine C werkt ontstekingsremmend en helpt bij huidaandoeningen als acne en rosacea.

🌿  Vitamine C helpt uv-schade (pigmentvlekken) te beperken.

Om een voldoende hoge concentratie vitamine C in je huid te krijgen is het belangrijk om vitamine C in je huidverzorging te hebben. Voor een optimale bescherming van je huid is het goed om vitamine C binnen te krijgen via je voeding en/of een supplement.

Vitamine E is een even goede mooimaker als vitamine C. 

🌿  Vitamine E voorkomt oxidatie van het product.

🌿  Vitamine E beschermt de huid tegen vrije radicalen.

🌿  Vitamine E versterkt de barrièrefunctie van de huid.

🌿  zorgt ervoor dat andere huidverzorgingsproducten dieper kunnen doordringen in de huid, zodat die producten hun werk beter kunnen doen.

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de werking van spieren en afweersysteem:

🌿  Beschermt de huid tegen zonschade.

🌿  Belangrijk voor een goede wondgenezing.

🌿  Werkt ook ontstekingsremmend.

🌿  Helpt bij acné.

🌿  Beschermd tegen allergische huidreacties en eczeem.

Een oudere en getinte huid maakt veel minder snel vitamine D aan dan een jongere, lichte huid. Een tekort aan Vit D wordt in verband gebracht met heel veel ziekten, van hart- en vaataandoeningen tot depressies.
Vitamine D is ook belangrijk voor je huid, door zijn antioxidantwerking.
Het overgrote deel van wat we nodig hebben, maken we zelf aan in de huid. 
Hiervoor is zonlicht nodig, maar extra lang zonnen of zonnebanken is echter een slecht plan. Probeer dus voldoende vitamine binnen te krijgen met voeding. Je kunt het halen uit vette vis, vlees en eieren, of boter waaraan de vitamine is toegevoegd. 

Als je een mooie gladde huid met zo weinig mogelijk rimpels wilt, dan helpt het helaas niet alleen om er van buiten wat op te smeren.  Je huid moet ook van binnenuit gevoed worden… en daarvoor zijn smoothies ideaal.  Kies voor groenten en fruit, die rijk zijn aan antioxidanten. Er zijn talrijke vruchten die echt wel helpen om een stevige en stralende huid te krijgen.

Vruchten die rijk zijn aan antioxidanten zijn bijvoorbeeld:

🌿  watermeloen

🌿  aardbeien

🌿  frambozen

🌿  bosbessen

🌿  ananas

🌿  blauwe druiven

Als je deze combineert met groenten en fruit die rijk zijn aan vitamine C, zal je huid helemaal gaan stralen. Vitamine C zit onder andere in volgende groenten en fruit:

🌿  roze grapefruit

🌿  appel

🌿  paprika

🌿  citrusvruchten

Je kan eindeloos combineren met heerlijke ingrediënten en zo ook je huid weer opknappen. Rimpels kan je op die manier voorkomen, je houdt je huid jong en stevig én je voorkomt huidveroudering.

Enkele voorbeeld receptjes: 

🌿  Grapefruit-frambozen smoothie
Schil 2 roze pompelmoezen en doe de pitjes er uit.

Mix deze samen met 200 gram frambozen en een klein potje magere yoghurt of melk.

🌿  Druiven-ananas smoothie
Mix een kopje blauwe druiven (zonder pitjes!) samen met een halve verse ananas.

Klein potje yoghurt of melk erbij en shake it!

🌿  Appel-ananas-watermeloen smoothie
Schil 2 appelen en snij ze in kleine stukjes. Mix deze samen met een halve verse ananas, een vierde watermeloen en het sap van een paprika en appel.

🌿  Thee met gember, munt en basilicum.

Huidveroudering ontstaat vooral door de zon, maar ook door te droge lucht en te weinig vocht inname en verkeerde voeding (te veel suiker).

Uv-A-straling is het gehele jaar door aanwezig. Uv-A gaat ook gedeeltelijk door wolken en glas. Het gebruik van een goed zonnebrandproduct dat tegen zowel uv-A als uv-B beschermt, is daarom geen overbodige luxe. 

Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks gebruik van een SPF 30 niet alleen rimpels kan tegenhouden. Ook bestaande tekenen van huidveroudering kan hierdoor verminderen. Crèmes helpen vooral het vochtgehalte en de elasticiteit van de huid te verbeteren.

Vitamine A (waarvan verschillende vormen bestaan en waarvan de verzamelnaam ‘retinoïden’ is) stimuleert de deling van de huidcellen. Daarnaast stimuleert het de productie van collageen en voorkomt tegelijkertijd de afbraak van deze bouwstof van de huid. De dermis (de lederhuid die onder de opperhuid ligt) wordt hierdoor dikker en steviger en rimpels worden minder zichtbaar. 

Hydraterende ingrediënten (zoals hyaluronzuur en glycerine, maar ook siliconen en niacinamide) kunnen tijdelijk rimpels verminderen door vocht aan te trekken/vast te houden.  

Een droge huid treft meestal gezicht, lippen, handen, ellebogen, knieën en voeten. Maar het kan ook overal op het lichaam voorkomen. Gelukkig zijn er natuurlijke middeltjes die ondersteuning bieden.

In normale toestand worden de hoorncellen (hoornlaag = buitenste laag van de opperhuid) in een vaste structuur gehouden door lipiden (vetten) die als ‘bindmiddel’ (zoals cement in een muur) werken. Voldoende lipiden laten weinig vocht door en zorgen zo voor een gezonde huid met voldoende vochtreserve.
Als de huid te weinig vetten bevat en dus onvoldoende vocht vasthoudt, wordt ze droog en schilferig.

Droge huid kan zowel aan externe als interne factoren te wijten zijn.
De meest voorkomende ooraken zijn extern.

🌿  Koude, guur en winderig weer of droge lucht van centrale verwarming droogt de huid uit. Dit verklaart onmiddellijk waarom droge huid meestal erger is in de winter.

🌿  Koude en wind drijven van buitenaf het vocht uit de huid met als gevolg: rode, ruwe, droge huid.

🌿  In de zon is het belangrijk te zorgen voor een goede bescherming. Gebruik een extra moisturiser onder je zonnecrème en hydrateer je huid opnieuw na het zonnen.

🌿  Chemische, irriterende stoffen, agressieve detegenten en synthetische, irriterende stoffen beschadigen de natuurlijke beschermlaag van de huid en kunnen het hele jaar door een rol spelen bij het uitdrogen van de huid. Reden te meer om te opteren voor natuurlijke verzorging en synthetische producten te mijden.

De huid kan ook door interne redenen beïnvloed worden.

🌿  Hormonale schommelingen kunnen aan de basis liggen van een schilferige huid maar ook onevenwichtige voeding, roken en alcohol kunnen invloed uitoefenen op de huid. Ook bepaalde medicatie kan bijdragen aan een droge huid.

🌿  Droge huid kan ook een symptoom zijn van eczeem, psoriasis of andere huidproblemen die gelinkt worden aan de immuniteit.

Lees hier de originele tekst van Odylique Complete Dry Skin Guide

STAP 1: HOU DE HUID ZUIVER

Vooral belangrijk bij eczeem-gevoelige huid.
Bacteriën zijn één van de meest belangrijke bedreigingen bij eczeem.
Was de handen regelmatig en hou de vingernagels kort. Reing de huid met koud of lauw (geen heet) water en gebruik een milde, niet-irriterende reiniger. Droog voorzichtig.

Belangrijk is om reinigende producten te mijden die de huid uitdrogen en irriteren.

STAP 2: GEBRUIK DE NATUURLIJKE KRACHT VAN PLANTEN

Om jeuk te verlichten en herstel te bevorderen.
Kruiden zoals o.a. kamille en vogelmuur zijn een zachter alternatief tegen jeuk en ontsteking dan de traditionele cortisone-crèmes en ze bieden bovendien een oplossing op lange termijn.
Calendula en aloë vera hebben bewezen huidherstellende eigenschappen.
Odylique gebruikt deze planten in haar producten. 

STAP 3: ZORG VOOR EEN NATUURLIJKE HYDRATERING

Vochtinbrengende producten zijn extreem belangrijk om de droge, geïrriteerde huid te hydrateren. Veel producten zijn echter gebaseerd op petroleum derivaten zoals paraffine en minerale oliën.
Deze stoffen verhinderen weliswaar vochtverlies maar verhinderen ook het ademen van de huid, het uitscheiden van toxische stoffen en de hitte veroorzaakt bij ontstekingen. Petroleum derivaten hebben ook de neiging de vitamine A en E van de huid, van vitaal belang voor onderhoud en herstel, te absorberen.

Producten zoals deze van Odylique, op basis van plantaardige oliën van eerste koude persing waar nog alle vitaminen en mineralen intact zijn, worden gemakkelijk geabsorbeerd door de huid, zorgen voor een excellente vochtinbrenging en moedigen actief het natuurlijk herstel aan.

Als bonus beschermen ze de huid tegen voortijdige veroudering.
Karitéboter, olijf-, sesam-, en kokosolie zijn bijzonder effectief.
Zorg voor een gehydrateerde huid. Smeer dikwijls maar weinig, dat is de boodschap.

STAP 4: VERMIJD POTENTIËLE ALLERGENEN

Zoek producten vrij van chemische ingrediënten. Kunstmatige stoffen lokken allergie en eczeem uit!
Synthetisch parfum: is erkend als de nummer 1 onder de stoffen die huidreacties kan uitlokken.
Parabenen:  veelgebruikte bewaarmiddelen in cosmetica en in voeding! die de huid kunnen irriteren; ze worden ook gelinkt aan kanker.
SLS: veelgebruikte industriële reiniger te vinden in bijna alle shampoos en badproducten.
Dit zijn maar enkele van de meest schadelijke stoffen die beter gemeden worden.
Odylique biedt alternatieven, producten vrij van al deze stoffen.

STAP 5: HOLISTISCHE BENADERING

Voeding: Naast huidverzorgende producten kunnen ook bepaalde voedingsmiddelen eczeem/allegie uitlokken. Het is zeker de moeite bij de voeding te letten op mogelijke uitlokkers. Koe melk, eieren, pindanoten, gluten, voedingsadditieven (smaakstoffen, kleurstoffen, zoetstoffen) zijn dikwijls de boosdoener vooral bij kinderen.
Hou een ‘voedings’dagboek bij om de oorzaak van de problemen gemakkelijker te kunnen achterhalen. Veel proberen met vallen en opstaan en heel veel geduld!
Kleding: zuiver katoen en zijde zijn de beste stoffen. Kies voor verschillende lagen, vermijd synthetische stoffen en kies voor biologische wasproducten.

error: Content is protected !!